پیمانه ////                                                زخط یار بیاموز مهر با رخ خوب//که گرد عارض خوبان خوش است گردیدن
پیمانه ////                                                زخط یار بیاموز مهر با رخ خوب//که گرد عارض خوبان خوش است گردیدن

پیمانه //// زخط یار بیاموز مهر با رخ خوب//که گرد عارض خوبان خوش است گردیدن

فرهنگی اجتماعی

ادعیه

ادعیه 

مقدمه:


هنگام سپیده دم خروس سحری       دانی که چرا همی کند نوحه گری

یعنی که نمودند در آیینهٔ صبح         کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری

علت خواندن خروس ها در آخر شب و هنگام شب

در توحید صدوق از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمودند:

خداوند مَلَکی آفریده به شکل خروس که بسیار عظیم الجثه است، هنگام آخر شب که می شود، می رود وسط آسمان و بال های بلندش را به هم می زند و بانگ برمی آورد و به تسبیح خداوند مشغول می شود و چنین می خواند:

«سبحان اللّه الملک القدوس الکبیر المتعال لا اله الاّ هو الحی القیوم».

وقتی او چنین می کند، تمام خروس های روی زمین نیز خدا را تسبیح می گویند و بال هایشان را به هم می زنند و می خوانند. و هنگامی که او ساکت می شود، خروس های زمین نیز ساکت می شوند.

در واقع خواندن آن خروس و خروس های زمین در آخر شب به خاطر بیدار کردن برای نماز شب است.

یک بار دیگر هم هنگام سحر آن خروسِ مَلَک می خواند و به تبع او خروس های زمین نیز می خوانند تا مردم را برای نماز صبح بیدار کنند. در هنگام سحر نیز آن خروسِ فرشته چنین تسبیح می گوید:

«سبحان اللّه العظیم، سبحان اللّه العزیز القهار، سبحان اللّه ذی العرش المجید، سبحان اللّه ذی العرش الرفیع»

وقتی او چنین تسبیح خدا می گوید، خروس های زمین نیز می خوانند و با او مشغول تسبیح و تقدیس خداوند می شوند تا هم تسبیح و تقدیس کرده باشند و هم مردم خواب مانده را برای نماز صبح بیدار کنند.

توحید صدوق، ص 279.

 

از آنجا که انسان از دو بعد جسمی و روحی تشکیل شده و دارای نیازها و امیال متعدد مادی و معنوی است،برنامه ریزی ما هم باید جوابگوی این نیازها باشد. برنامه ریزی غالباً به صورت شخصی است چون هر فردی در هر زمانی نیازهای خاصی دارد.حتی برنامه جوان ، میانسال و پیر،با هم تفاوت دارند.با این حال کلیاتی وجود دارد که هر فرد مؤمنی باید در برنامه خود آن را بگنجاند.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند:انسان با ایمان،شبانه روز خود را سه بخش می کند،در بخشی به عبادت خدا می پردازد،در بخشی به امور معیشتی همت می گمارد و در بخشی هم به استراحت و لذت مجاز و دلپسند خود روی می آورد.(نهج البلاغه حکمت 390)

این سخن حضرت ناظر به ابعاد مختلف وجودی انسان بوده و چارت کلی برنامه را مشخص می سازد.

 

بخش اول : اعمال عبادی

لازم به توضیح است که لازم نیست یک انسان 8 ساعت مشغول عبادت شود.

روزی امیرالمؤمنین علیه السلام از بازار بصره می گذشت فرمود:ای دنیا پرستان ! روزها قسم یاد می کنید و شب ها در بسترهای خود به خواب می روید و ... پس چه زمانی زاد و توشه کسب خواهید کرد.مردی از حضرت پرسید:یا امیرالمؤمنین! اینان باید کسب معاش کنند. چه کنیم؟حضرت فرمود:طلب معیشت از راه حلال ، انسان را از عمل آخرت باز نمی دارد.(زهد اسلامی،سید محمد شفیعی مازندرانی ص68)

اگر انسان در چارچوب شرع حرکت کند،حتی کار او هم عبادت محسوب می شود.مهم این است که جایگاه خود را گم نکنیم.طبق این روایت حضرت علی علیه السلام اعتراض به غفلت آنان دارد که دائماً قسم یاد می کنند و فراموش کرده اند کجا هستند.

هر فردی در هر جایی می تواند مشغول عبادت باشد.برطرف کردن نیازهای مردم در محل کار از بالاترین عبادات است.

علاوه بر برنامه های ثابت عبادی یک مؤمن مانند نماز ، روزه و...(انجام عبادات و ترک محرمات)، از برنامه هایی که باید در بخش اول قرار داده شود، ارتباط با قرآن به صورت روزانه است.این ارتباط به صورت های مختلف می تواند باشد. حداقل آن خواندن چند آیه و تفکر در آن است.حتی قرائت تنهای قرآن هم برکت آفرین است زیرا قرآن تماماً نور است .

از دیگر برنامه های عبادی که باید حداقل در برنامه هفتگی خود قرار دهیم ارتباط با دعاهای مذهبی است.دعای کمیل، ندبه ،زیارت عاشورا و... .این دعاها با مضامین و معانی بلندی که دارند، تاثیر به سزایی در سازندگی انسان دارند.

بخش دوم:کسب معیشت

بخشی از روز هم مخصوص کسب معیشت صحیح است که در صورت نیاز خانواده و فرزندان از نظر شرعی واجب نیز می باشد.

بخش سوم:استراحت و تفریح و لذت مجاز

این بخش، بسیار مهم و متأسفانه در میان برخی مؤمنان ،فراموش شده است.تفریح ، استراحت و لذت مجاز،انسان را شاداب و روح او را سالم نگه می دارد تا بهتر به دو بخش دیگر یعنی عبادت و کسب معیشت بپردازد.اگر انسان با نیت خالص و برای بهبود کیفیت عبادت و کسب معیشت به استراحت و تفریح بپردازد،حتی این تفریح و استراحت هم عبادت محسوب می شود زیرا در جهتِ رسیدن به معبود است.

ورزش نیز در همین بخش می گنجد و برای همه مخصوصاً انسان مؤمن لازم و ضروری است.عقل سالم در بدن سالم است.ما باید همیشه از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشیم.

 

تسبیح


تو مگو ما را بدان شه بار نیست           با کریمان کارها دشوار نیست

اذکروالله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة واصیلا

خداوند را بسیار یاد کنید و او را بامدادان و شامگاهان تسبیح گویید

دعا و شرایط استجابت دعا:

ممکن است که در وجود ما موانعی برای استجابت دعا باشد که ما باید آن موانع را رفع کنیم . مثلا حق الناس و آه مظلوم از موانع دعاست. صدقه دادن در استجابت دعا بسیار موثر است . خواندن حدیث کساء زمینه ی استجابت دعا را فراهم می کند. اگر حدیث کساء در جمع خوانده بشود بسیار موثر است. در این دعا داریم اگر این حدیث در مجلس شیعیان ما خوانده بشود ، رحمت خدا شامل حال آنها می شود ، ملائک مجلس را پوشش می دهند و ملائکه برای اهل مجلس استغفار می کنند . اگر شما موانع استجابت دعا را بردارید ،با خواندن این حدیث دعایتان مستجاب می شود . حدیث کساء زمینه ی استجابت دعا را فراهم می کند . پیامبر به علی فرمودند: قسم به خدایی که من را به پیامبری برگزید اگر این حدیث در مجلسی خوانده بشود غم از آنها برداشته می شود ، حاجت شان برآورده می شود و گرفتاری شان حل می شود

ابتدا و انتهای دعا

همیشه ابتدا وانتهای دعا صلوات بفرستید  « اللهم صل علی محمد وآل محمد »

دعا ی خود را با جمله مبارکه ی«ماشا الله لا قوة الا بالله» تمام کنید زیرا سفارش شده که احدی نیست که دعای خود را با این جمله تمام کند مگر آنکه خداوند حاجت او را برآورده کند

 

برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سه بار بگوید: (أَللهُمَّ اجعَلِنی فِی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تَجعَلُ فیها مَن تُرید: خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود – که هر کس را بخواهی در آن قرار می دهی – قرار بده!)[گوهرهای حکیمانه:14}

مرحوم حاج مجتبی تهرانی فرمودند : درباره دعا کردن هم بگویم که در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که حضرت فرمودند: سریعترین دعایی که به هدف اجابت می رسد، دعایی است که یک برادر مؤمن، برای برادر مؤمن دیگرش می کند و پشت سر او برایش از خدا خیر می خواهد؛ نه در حضورش. یعنی هرکس برای دیگری دعا کند، به سرعت به اجابت می رسد. وقتی این شخص شروع می کند به دعا کردن برای برادر مؤمنش و پشت سر او، آن فرشته ای که برای گرفتن دعاها موکل شده است، جواب می دهد: این چیزی که برای برادرت خواستی، برای خودت دو برابرش برآورده شد. یعنی همین که برای دیگری خیر خواستی و دعایش کردی، برای خودت دو برابرش منظور و مستجاب می شود.

نکته های عرفانی برگرفته از کتاب اسوه عارفان مرحوم سید علی آقا قاضی

 

1_نماز اول وقت.

2_ قرائت ذکر یونسیه « لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین » در سجده وادامه آن تا یک سال باعث تجرد روح از جسم و اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می گردد.

3_ قرائت سوره «انا فتحنا لک فتحا مبینا» برای رفع حجابها بسیار خوب است .

4_ قرائت یک حمد و یازده مرتبه سوره توحید و هدیه به ارواح مومنین

5_ ترک صفات رذیله واخلاق نفسانی

6_ خواندن سوره یاسین در صبح بعد از نماز و خواندن سوره واقعه در شب

7_ غسل جمعه

8_سکوت به موقع

9_ روزه گرفتن

 10_ پرهیز از پولهای شبهه ناک

 11_ استقامت در سلوک وپایداری شرط رسیدن به وادی سیر وسلوک است

12_ خواندن سوره های مسبحات:« حدید، حشر ، صف، جمعه، تغابن» در روایت آمده پیامبر این پنج سوره را قبل از خواب می خواندند

14_ شب جمعه یا روز شنبه نماز توبه بخوانید و بسیار توبه کنید

15_ تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از هر نماز

16_ قرائت زیارت جامعه کبیره در هر جمعه

17_ قرائت بیست ویک مرتبه آیة الکرسی در روز برای تقویت حافظه بسیار مفید است

 

از اعمال شب جمعه

ذکر ی که در شب جمعه سفارش شده:

هرکه در شب جمعه 10 مرتبه این دعا را بخواند نوشته شود در نامه عملش هزار هزار حسنه و محو  شود هزار هزار سیئه وبلند شود برای او هزار هزار درجه و خداوند فرماید که نیستم خدای او اگر نیامرزم  ودر درجه حضرت ابراهیم باشد:

 

ده مرتبه بگویدیَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّةِ

اى خدایى که فضل و کرمت بر خلق دایم است و دو دست عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخشش هاى بزرگ

درود فرست بر محمد و آلش که در اصل خلقت و فطرت بهترین خلقند اى خداى بلند مرتبه در همین شب گناه ما را ببخش.

و این ذکر شریف در شب عید فطر نیز خوانده مى شود

 

جهت مصون ماندن از آفات وبلیات هر روز صبح تلاوت نمایید آیات 21تا24 سوره حشر

 

21_ لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَل لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ

22هُوَ اللّهُ الَّذِى لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ

23هُوَ اللّهُ الَّذِى لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللّهِ عَمّا یُشْرِکُونَ

24هُوَ اللّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى یُسَبِّحُ لَهُ ما فِى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

 

ترجمه:

21 ـ اگر این قرآن را بر کوهى نازل مى کردیم، مى دیدى که در برابر آن خاشع مى شود و از خوف خدا مى شکافد! اینها مثالهائى است که براى مردم مى زنیم، شاید در آن بیندیشند!

22 ـ او خدائى است که معبودى جز او نیست، داناى آشکار و نهان است، و او رحمان و رحیم است!

23 ـ او خدائى است که معبودى جز او نیست، حاکم اوست، از هر عیب منزّه است، ستم نمى کند، امنیت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندى که با اراده خود هر امرى را اصلاح مى کند، و شایسته عظمت است; خداوند منزّه است از آنچه شریک براى او قرار مى دهند!

24 ـ او خداوندى است خالق، و آفریننده اى بى سابقه، و صورتگرى است (بى نظیر); براى او نامهاى نیک است; آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او مى گویند; و او عزیز و حکیم است!

آیات  1  الی 4 و سه آیه آخر سوره بقره ( بعد از نماز )

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ  الم (۱) ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ ﴿۲﴾ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ﴿۴﴾ ....

للهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشَاءُ وَیُعَذِّبُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۲۸۴﴾ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ ﴿۲۸۵﴾ لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿۲۸۶﴾

به نام خداوند رحمتگر مهربان الم ﴿۱﴾ این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است (۲)آنان که به غیب ایمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ ایم انفاق مى کنند (۳)و آنان که بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان مى آورند و آنانند که به آخرت یقین دارند (۴)...

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ خداست‏. و اگر آنچه در دلهاى خود دارید، آشکار یا پنهان کنید، خداوند شما را به آن محاسبه مى ‏کند؛ آنگاه هر که را بخواهد مى ‏بخشد، و هر که را بخواهد عذاب مى ‏کند، و خداوند بر هر چیزى تواناست‏. (۲۸۴)پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‏ اند (و گفتند:) (میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‏ گذاریم‏) و گفتند: (شنیدیم و گردن نهادیم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاریم‏) و فرجام به سوى تو است‏.) (۲۸۵)

خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‏ اش تکلیف نمى ‏کند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زیان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر، پروردگارا، هیچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنانکه بر (دوش‏) کسانى که پیش از ما بودند نهادى‏. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مکن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تویى‏؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز کن‏. (۲۸۶)

 

از سفارشات امام زمان به مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در تشرفی که برایشان حاصل شده بود :

1-    تأکید بر تلاوت وقرائت این سوره ها بعد از نمازهاى واجب بود: بعد از نماز صبح سوره (یس)، بعداز نماز ظهر سوره (عمّ)، بعد از نماز عصر سوره (عصر)، بعد از مغرب سوره (واقعه) وبعد از نماز عشاء سوره (ملک )

2-    دیگر اینکه تأکید فرمودند، بر دو رکعت نماز بین مغرب وعشاء که در رکعت اوّل بعد از حمد هر سوره اى خواستى مى خوانى ودر رکعت دوّم بعد از حمد سوره واقعه را مى خوانى وفرمود: کفایت مى کند این از خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب، چنانکه گذشت.

3تأکید فرمود که: (بعد از نمازهاى پنجگانه این دعا را بخوان:

(اَللّهُمَ سَرّحْنى عَنِ الهُمومِ وَالْغُمُومِ ووَحْشَةَ الصّدرِ ووَسْوَسَةِ الشَّیطان بِرَحمتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ).

4تأکید بر خواندن این دعا بعد از ذکر رکوع در نمازهاى یومیّه خصوصاً رکعت آخر:

(اَللّهُمَ صَلِ عَلى مُحمّدٍ وَآلِ محمّد وترحَم على عجزنا واغِثْنا بحقَهم).

5تأکید بر خواندن قرآن وهدیه کردن ثواب آن براى شیعیانى که وارثى ندارند، یا دارند ولکن یادى از آنهانمى کنند.

6تأکید بر خواندن زیارت سیّد الشهداء (ع).

 

دعاى حضرت مهدى (عج) :

 

اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّةِ وَ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ وَ بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین

ترجمه دعای حضرت مهدی عج

خدایا، توفیق فرمان برى، و دورى از نافرمانى، و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار و ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار، و زبانمان را به راستگویى و حکمت استوار ساز، و دل هایمان را از دانش و بینش پر کن، و شکم هایمان را از حرام و شبهه پاک فرما، و دستانمان را از ستم و دردى بازدار و دیدگانما را از ناپاکى و خیانت فرو بند، و گوش هایمان را از شنیدن بیهوده و غیبت ببند، و و بر دانشمندان مان زهد و خیرخواهى و بر دانش آموزان تلاش و شوق، و بر شنوندگان پیروى و پندآموزى، و بر بیماران شفا و آرامش، و بر مردگان مهر و رحمت و بر پیران متانت و آرامش، و بر جوانان بازگشت و توبه و بر زنان حیا و پاکدامنى و بر ثروتمندان فروتنى و گشادگى، و بر تنگدستان شکیبایی و قناعت، و بر جنگجویان نصر و پیروزى، و بر اسیران آزادى و راحتى، و بر حاکمان دادگسترى و دلسوزى، و بر زیردستان انصاف و خوش رفتارى تفضّل فرما، و حاجیان و زیارت کنندگان را در زاد و خرجى برکت ده، و آنچه را بر ایشان از حج و عمره واجب کردى توفیق اتمام عنایت کن به فضل و رحمتت اى مهربان ترین مهربانان.

 

دعای فرج

اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.

خدایا!
بلا و مصائب ما بزرگ شده و بیچارگی ما بسی روشن و پرده از روی کاربرداشته شد و امیدم نا امید شد و زمین(با همه ی پهناوری اش)بر ما تنگ آمد؛ (علم امامت و وحی نبوت) رحمتش از ما منع گردید و تنها توئی یاور و معین ما و مرجع شکایت ما و یگانه اعتماد ما! در هر سختی و آسانی بر لطف تو است خدایا پس درود فرست بر محمد و آل محمد که صاحب امر الهی(و مقام خلافت)هستند و بر ما اطاعتشان را واجب کردی و به واسطه ی این متاع بودن مقامشان را به ما شناساندی پس به حق منزلت و قدر آنها که به ما فرج وگشایش زود و نزدیک چون چشم بهم زدن یا زودتر عطا فرما ای محمد و ای علی ای علی و ای محمد شما مرا کفایت کنید که شما کافی هستید و مرا یاری کنید که شما یاران منید ای مولای من ای صاحب الزمان!!! فریادرس فریادرس فریادرس مرا دریاب مرا دریاب مرا دریاب همین ساعت همین ساعت همین ساعت زود زود زود. ای خدای مهربان ترین مهربانان! به حق محمد و خاندان پاکش!

دعای مجرب حضرت رسول اکرم ( ص ) برای محفوظ بودن

روایت است از انس که گفت حضرت رسول(ع) فرمود که هر کس این دعا را در هر صبح و شام بخواند موکل فرماید حق تعالی به او چهار فرشته که او را حفظ کنند از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و طرف چپش و درامان خداوند عزّوجّل باشد و اگر سعی کنند خلایق از جن و انس که ضرر به او برسانند نتوانند و آن دعا این است:‌

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

بِسْمِ اللهِ خَیْرِ الْأَسْماءِ بِسْمِ اللهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّماءِ بِسْمِ اللهِ الَّذی لا یَضُرُّ مَعَ اِسْمِهِ سَمُّ وَلاداءٌ بِسْمِ اللهِ اَصْبَحْتُ وَ عَلَی اللهِ تَوَکَّلْتُ بِسْمِ اللهِ عَلی قَلْبی وَ نَفْسی بِسْمِ اللهِ عَلی دِینی وَ عَقْلی بِسْمِ اللهِ عَلی اَهْلی وَ مالی بِسْمِ اللهِ عَلی ما اَعْطانی رَبی بِسْمِ اللهِ الَّذی لا یَضُرُّ مَعَ اِسْمِهِ شَیْءٌ فِی الْأَرْضِ وَ لافِی السَّماءِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ اللهُ اللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً اَللهُ اَکْبَرُ اَللهُ اَکْبَرُ وَ اَعَزُّ وَ اَجَلُّ مِمّا اَخافُ وَ اَحْذَرُ عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ وَ لا اِلهَ غَیْرُکَ اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسی وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مُریدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضاءِ السُّوءِ وَ مِنْ کُلِّ دابَّهٍ اَنْتَ اخِدٌ بِناصِیَتِها اِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ اَنْتَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ حَفیظٌ اِنَّ وَلِیّیِ اللهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّیَ الصّالِحینَ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است، به نام خدا بهترین نامها، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان، به نام خدا که سمّى و دردى با نامش زیان نمى رساند، به نام خدا صبح کردم، و بر خدا توکلّ نمودم، به نام خدا بر دل و جانم، به نام خدا بر دین و عقلم، به نام خدا بر خاندان و دارایى ام به نام خدا بر آنچه پروردگارم به من بخشید، به نام خدا که نامش چیزى در زمین و آسمان زیان نمى رساند، و او شنواى داناست، خدا خدا پروردگار من است چیزى را شریک او نسازم، خدا بزرگتر است.خدا بزرگتر است و عزیزتر و عظیم تر از آنچه مى ترسم و پرهیز مى کنم، عزیز است پناهنده ات، بزرگ است ثنایت، و معبودى جز تو نیست، خدایا من به تو پناه مى آورم، از شرّ خودم، و از شرّ هر سلطان سرسخت، و از شرّ هر شیطان ستمگر، و از شرّ هر سرکش لجباز، و از شرّ هر پیش آمد بد، و از شرّ هر جنبنده اى که تو گیرنده مهارش هستى، به درستى که تو بر راه استوارى، و بر هرچیز نگهبانى، به حق سرپرست من خداست که قرآن را نازل کرد، و او شایستگان را سرپرستى مى کند، پس اگر روى بگردانند بگو: خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، بر او توکلّ کردم، و او پروردگار عرش عظیم است.


حرز امام رضا علیه السلام


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

بِسْمِ اللَّهِ «إِنّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیّاً»(س مریم 18) أَوْ غَیْرَ تَقِیٍّ. أَخَذْتُ بِاللَّهِ السَّمیعِ الْبَصیرِ عَلى سَمْعِکَ وَبَصَرِکَ، لا سُلْطانَ لَکَ عَلَیَّ، وَلا عَلى سَمْعی، وَلا عَلى بَصَری، وَلا عَلى شَعْری، وَلا عَلى بَشَری، وَلا عَلى  لَحْمی، وَلا عَلى دَمی، وَلا عَلى مُخّی، وَلا عَلى عَصَبی، وَلا عَلى عِظامی، وَلا عَلى مالی، وَلا عَلى ما رَزَقَنی رَبّی.سَتَرْتُ بَیْنی وَبَیْنَکَ بِسِتْرِ النُّبُوَّةِ، اَلَّذِی اسْتَتَرَ أَنْبِیآءُ اللَّهِ بِهِ مِنْ سَطَواتِ ‏الْجَبابِرَةِ وَالْفَراعِنَةِ. جَبْرَئیلُ عَنْ یَمینی، وَمیکآئیلُ عَنْ یَساری، وَإِسْرافیلُ عَنْ وَرآئی، وَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَالِهِ أَمامی، وَاللَّهُ مُطَّلِعٌ‏ عَلَیَّ یَمْنَعُکَ مِنّی، وَیَمْنَعُ الشَّیْطانَ مِنّی.

أَللَّهُمَّ لایَغْلِبُ جَهْلُهُ أَناتَکَ أَنْ یَسْتَفِزَّنی وَیَسْتَخِفَّنی.أَللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ. أَللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ. أَللَّهُمَّ إِلَیْکَ الْتَجَأْتُ، وَصَلَّى ‏اللَّهُ عَلى أَشْرَفِ الْخَلْقِ کآفَّةً مُحَمَّدٍ وَالِهِ الطَّاهِرینَ، صَلَوات اللَّهُ عَلَیْهِمْ‏ أَجْمَعینَ.(3)

به نام خداوند بخشنده مهربان

به نام خدا، همانا من به خداوند رحمان پناه مى ‏برم از تو، اگر پرهیزکننده باشى، یا نباشى. به سبب خداوند شنوا و بینا قدرت شنوایى و بینایى را از تو گرفتم، هیچ‏ گونه تسلّطى براى تو بر من نیست، و نه بر گوشم، و نه بر چشمم، و نه بر مویم، و نه بر پوستم، و نه بر گوشتم، و نه بر خونم، و نه بر مغزم، و نه بر اعصابم، و نه بر استخوان‏هایم،  و نه بر مال و ثروتم، و نه بر آنچه پروردگارم به من روزى فرموده. بین خودم و تو را پوشیدم به پوشش نبوّت که پیامبران الهى خود را به سبب آن از خطر قدرتمندان و فرعون‏هاى زمان مى ‏پوشیدند. جبرئیل از طرف راست من، و میکائیل از طرف چپ من، و اسرافیل از پشت سرم، و (حضرت) محمّد -  که درود خدا بر او و آل او باد - از پیشاپیش من، و خداوند آگاه بر حال من مى‏ باشد تو را از من بازمى‏ دارد، و شیطان را از من دور مى‏ کند. خداوندا؛ نادانى او بر بردبارى تو چیره نمى‏ گردد که مرا بترساند و کوچک شمارد. خداوندا؛ به تو پناه آورده ‏ام. خداوندا؛ به تو پناهنده گشته ‏ام. خداوندا؛ در پناه تو آمده ‏ام، و درود خداوند بر بزرگوارترین انسان‏ها از میان همه آفریدگان یعنى (حضرت) محمّد و آل  پاک او باد، صلوات و درود خدا  بر همه آنان باد.

دعای پایان هر نماز

رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّا وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیّا وَ بِالْإِسْلامِ دِینا وَ بِالْقُرْآنِ کِتَابا وَ بِالْکَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِیٍّ وَلِیّا وَ إِمَاما وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَئِمَّةً اللَّهُمَّ إِنِّی رَضِیتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِی لَهُمْ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدا بر او و خاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

سعید بن ابی الفتح بن الحسن القمی می گوید: من دچار مرضی شدم که پدرم مرا به بیمارستان برد و پزشکان بعد از بحث و بررسی گفتند که شفای این مرض فقط در دست خداست. من محزون و با قلبی شکسته برگشتم و به کتابی از کتابهای پدرم دست یافتم که پشت آن نوشته شده بود که امام صادق(ع) از پدرانش(ع) و آنها از حضرت رسول اکرم(ص) نقل کرده اند که فرمود: هر کس مرضی داشته باشد و بعد از نماز صبح چهل مرتبه این ذکر را بگوید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم‏ و بعد با دستش بر آن بمالد خداوند تعالی آن مرض را بر می دارد و شفا می دهد.

پس من تا اذان صبح صبر کردم، بعد از بجا آوردن نماز صبح چهل مرتبه آن را تکرار کردم و با دستم بر مرض مالیدم، خداوند آن را برطرف کرد، در حالی که ترس برگشت آن را داشتم بر جای خود نشسته بودم و تا سه روز این گونه بود و بعد پدرم را با خبر کردم و او شکر گذاری به درگاه حق تعالی کرد.

سپس این قضیه را برای بعضی از اطباء حکایت می کرد، کافر ذمیی بود که مرا دید بعد از این دید مریضی من خوب شده حکایت را برایش تعریف کردم، مسلمان شد و گفت « اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا عبده و رسوله » 

این ذکر را سید بن طاووس نقل کرده و گفته این ذکر مجرب است و ابن فهد این کار را انجام داده و از آن منتفع شده است و علامه مجلسی نیز این را ذکر کرده فقط او چهل روز بر آن مداومت کرده و بعد شفا یافته است و کفعمی نیز در بلدالامین این ذکر را نقل کرده و گفته که این ذکر زیاد تجربه شده است.


 نوزده کلمه


امام على (علیه السلام) خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) رسیده، از ایشان درخواستى کرد، رسول الله فرمود: سوگند به خدایى که به حق مرا به پیامبرى برانگیخت! هیچ (نه کم و نه زیاد) ندارم اما دعایى به تو مى‌آموزم که دوستم جبرئیل به من آموخته و گفت: اى محمّد، این هدیه خداست، که تو را بدین وسیله مفتخر کرده، به هیچ پیامبرى پیش از تو عطا نکرده، نوزده حرف است. هر گرفتار و دردمند و غمناکى دعا را بخواند یا کسى که مالش را دزدیده‌اند یا در معرض سوختن با آتش است، یا کسى که از حاکم ستمگرى می‌ترسد، خدا در کارش گشایش می‌کند.

دعا نوزده حرف است. چهار حرف بر پیشانى اسرافیل، چهار حرف بر پیشانى میکائیل، چهار تا پیرامون عرش و چهار تا بر پیشانى جبرئیل و سه تا جایى که خدا می‌داند، نوشته شده است... دعا این است:

یَا عِمَادَ مَنْ لاَ عِمَادَ لَهُ وَ یَا ذُخْرَ مَنْ لاَ ذُخْرَ لَهُ وَ یَا سَنَدَ مَنْ لاَ سَنَدَ لَهُ وَ یَا حِرْزَ مَنْ لاَ حِرْزَ لَهُ وَ یَا غِیَاثَ مَنْ لاَ غِیَاثَ لَهُ وَ یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ وَ یَا حَسَنَ الْبَلاَءِ وَ یَا عَظِیمَ الرَّجَاءِ یَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَى یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ، أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوَادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِیُّ الْمَاءِ وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ یَا اللهُ یَا اللهُ یَا اللهُ أَنْتَ وَحْدَکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ.     سپس بگو: اللَّهُمَّ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا.( الخصال: 2/510، بحار الأنوار: 92/155)

اى خدا ! اى تکیه‌گاه کسى که تکیه‌گاه و امیدى ندارد. اى اندوخته و ذخیره کسى که پشتوانه‌اى ندارد. اى امید بى‌امیدان، اى پناه بى‌پناهان، اى فریادرس بى‌کسان، اى که خوب می‌بخشى، اى که بندگان را خوب می‌آزمایى، اى بالاترین و بهترین امید،

اى عزت بخش ضعیفان! اى نجات‌دهنده غرق‌شوندگان، اى نجات‌دهنده هلاک‌شوندگان، اى نیکوکار، اى زیبا، اى نعمت‌دهنده، اى بخشنده، تاریکى شب و روشنایى روز و تابش ماه و پرتو خورشید و زمزمه آب و چرخش درخت، سجده براى توست. یا الله یا الله، یکتایى و شریکى ندارى. خدایا چنین و چنان کن [حاجتت را بگو].

هنوز از جایت برنخاسته‌اى که به خواست خدا، دعایت مستجاب و برآورده مى‌شود

سه آیة آخر سورة مبارک حشر را تلاوت کنید تا ملکة شما شود و اوّلین اثری که از آن مترتّب می‏شود، پس از مرگ و شب اوّل قبر است. وقتی که ملکین از طرف پروردگار برای سؤال و جواب می‏آیند، در جواب «من ربّک؟» (خدای تو کیست؟)

===

دعای غریق

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

نماز حاجت

نماز حاجت روز پنج شنبه که آیت الله بهجت توصیه به خواندن آن کرده است به نقل از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس به شرح زیر است:

چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)

۱- در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید

۲- در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید

۳- در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید

۴- در رکعت چهارم  بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید

۵-  بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید

۶- و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند

۷- و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند.

 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود:

اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛

نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛

همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛

خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند.

برگرفته از کتاب بهجت الدعا، صفحات ٣٨٠ـ٣٨١

دعایی که مانع از غرق شدن سوختن و ایمن از دزدان می شود

رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به شخصی فرمودند: اگر خواستی از غرق شدن و سوختن و دزدی ایمن باشی، وقتی صبح کردی بخوان:

بسم الله ماشاء الله لا یصرف السوء الا الله بسم الله ماشاء الله لا یسوق الخیر الا الله بسم الله ماشاء الله ما یکون من نعمه فمن الله

بسم الله ماشاء الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم بسم الله ماشاء الله صلی الله علی محمد و اله الطیبین

کسی که سه مرتبه در وقت صبح بخواند از سوختن و غرق شدن و دزدی تا شب ایمن است و اگر در شب سه مرتبه بخواند تا صبح از سوختن و غرق شدن و دزدی ایمن است

منبع منتخب صحیفه مهدوی

 

دعای ابوذر

این دعاى ابوذر است که جبرئیل درباره آن به حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله عرض کرد: نزد اهل آسمان دعایى معروف است:

 

اَللّهُمَّ اِنِّى اَساَلُکَ الاَمنَ وَ الاِیمَان‏وَ التَّصدِیقَ بِنَبیّکَ وَ العَافِیَةَ مِن جَمِیعِ البَلَاء، وَ الشُّکرَ عَلَى العَافِیَة وَ الغِنَى‏ عَن شَرَارِ النَّاسِ

خداوندا! من از تو می خواهم : آسایش و ایمان و تصدیق به پیامبرت و عافیت از همه بلاها و سپاس بر عافیت و بی نیازی از مردمان بد.    منبع :   اصول کافی ج 2 ص 587 حدیث 25،

 

نماز شب

 

نماز شب از نمازهای مستحب می باشد. این نماز از یازده رکعت تشکیل شده است که به ترتیب زیر به سه بخش تقسیم شده و خوانده می شود:

1. هشت رکعت نماز که به صورت چهار نماز دو رکعتی - مانند نماز صبح - می باشد و نافله شب خوانده می شود. و به دلخواه

می تواند به جای «قل هواللّه » یکی از سوره های کوتاه را خواند که ثوابش بیشتر است.

2. بعد، دو رکعتِ آن به نیت نماز شفع خوانده می شود. به این صورت که در رکعت اول بعد از «حَمد» به جای قل هو اللّه ، سوره قل اَعوذ برب الناس و در رکعت دوم بعد از حمد سوره قل اعوذ برب الفلق خوانده شود و بعد قنوت، رکوع، دو سجده و در پایان سلام و نماز تمام می شود.

3. نماز یک رکعتی که نامش نافله وتر است. می توان بعد از سوره حَمد، یک مرتبه سوره توحید خوانده و یا این که سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه سوره فلق خوانده شود.

هرچه قدر قنوت نافله وتر طولانی تر خوانده شود، بهتر است. به هنگام قنوت، ابتدا هفت مرتبه خوانده شود: «هذا مقامُ العائِذِ بِک مِنَ النّار». و بعد، هفتاد مرتبه گفته شود: «استغفر اللّه ربی و اتوبُ الیه» و توصیه شده که برای چهل نفر از مؤمنین دعا و استغفار شود. نحوه دعا به این شکل است: «اللهم اغْفِر لِفلان...» به جای «فلان» نام مؤمن مورد نظر برده شود و یا به صورت فارسی گفته شود. مثلاً بگوید: «خداوندا بیامُرز پدرم را...» و سپس سیصد مرتبه بگوید: «العفو».

مستحب است برای شمارش تعداد ذکرها از دست راست استفاده شود. و دست چپ خود را به حالت قنوت بالا ببرد.

در پایان قنوت بگوید: «رَبِّ اغْفِر لی و ارْحَمنی و تُب عَلَی اِنَّک اَنْتَ التَّواب الغفور الرَّحیم» و سپس به رکوع رفته و دو سجده و بعد سلام دهد و نماز را تمام کند. در پایان نماز نیز تسبیحات اربعه خوانده شود.

 

صلواتى را که به ابو الحسن‏ ضرّاب اصفهانى منسوب است و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‏اند بسیّد ابن طاووس فرموده:این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى(عج)روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى،هرگز این صلوات را ترک نکن به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْمُصْطَفَى فِی الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ آفَةٍ الْبَرِی‏ءِ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ الْمُفَوَّضِ إِلَیْهِ دِینُ اللَّهِ اللَّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیَانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ أَضِئْ نُورَهُ وَ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسِیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاما مَحْمُودا یَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ وَ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ،وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهَادِی الْمَهْدِیِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ،

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِینَ الْعُلَمَاءِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِینَ دَعَائِمِ دِینِکَ وَ أَرْکَانِ تَوْحِیدِکَ وَ تَرَاجِمَةِ وَحْیِکَ وَ حُجَجِکَ عَلَى خَلْقِکَ وَ خُلَفَائِکَ فِی أَرْضِکَ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَ اصْطَفَیْتَهُمْ عَلَى عِبَادِکَ وَ ارْتَضَیْتَهُمْ لِدِینِکَ وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِکَ وَ جَلَّلْتَهُمْ بِکَرَامَتِکَ وَ غَشَّیْتَهُمْ بِرَحْمَتِکَ وَ رَبَّیْتَهُمْ بِنِعْمَتِکَ وَ غَذَّیْتَهُمْ بِحِکْمَتِکَ وَ أَلْبَسْتَهُمْ نُورَکَ وَ رَفَعْتَهُمْ فِی مَلَکُوتِکَ وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِکَتِکَ وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِمْ صَلاةً زَاکِیَةً نَامِیَةً،

کَثِیرَةً دَائِمَةً طَیِّبَةً لا یُحِیطُ بِهَا إِلا أَنْتَ وَ لا یَسَعُهَا إِلا عِلْمُکَ وَ لا یُحْصِیهَا أَحَدٌ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ الْمُحْیِی سُنَّتَکَ الْقَائِمِ بِأَمْرِکَ الدَّاعِی إِلَیْکَ الدَّلِیلِ عَلَیْکَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ وَ خَلِیفَتِکَ فِی أَرْضِکَ وَ شَاهِدِکَ عَلَى عِبَادِکَ اللَّهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ فِی عُمْرِهِ وَ زَیِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقَائِهِ اللَّهُمَّ اکْفِهِ بَغْیَ الْحَاسِدِینَ وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْکَائِدِینَ وَ ازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِینَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ أَیْدِی الْجَبَّارِینَ ،اللَّهُمَّ أَعْطِهِ فِی نَفْسِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ رَعِیَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمِیعِ أَهْلِ الدُّنْیَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى [مُحِیَ‏] مِنْ دِینِکَ وَ أَحْیِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ کِتَابِکَ وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُیِّرَ مِنْ حُکْمِکَ حَتَّى یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَى یَدَیْهِ غَضّا جَدِیدا خَالِصا مُخْلِصا لا شَکَّ فِیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لا بِدْعَةَ لَدَیْهِ اللَّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کُلَّ ظُلْمَةٍ وَ هُدَّ بِرُکْنِهِ کُلَّ بِدْعَةٍ وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ کُلَّ ضَلالَةٍ وَ اقْصِمْ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ وَ أَخْمِدْ بِسَیْفِهِ کُلَّ نَارٍ وَ أَهْلِکْ بِعَدْلِهِ جَوْرَ کُلِّ جَائِرٍ وَ أَجْرِ حُکْمَهُ عَلَى کُلِّ حُکْمٍ وَ أَذِلَّ بِسُلْطَانِهِ کُلَّ سُلْطَانٍ. اللَّهُمَّ أَذِلَّ کُلَّ مَنْ نَاوَاهُ وَ أَهْلِکْ کُلَّ مَنْ عَادَاهُ وَ امْکُرْ بِمَنْ کَادَهُ وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ وَ سَعَى فِی إِطْفَاءِ نُورِهِ وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِکْرِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَیْنِ الْمُصَفَّى وَ جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ مَصَابِیحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ الْهُدَى وَ مَنَارِ التُّقَى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلِ الْمَتِینِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ وَ وُلاةِ عَهْدِکَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مُدَّ فِی أَعْمَارِهِمْ وَ زِدْ فِی آجَالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ أَقْصَى آمَالِهِمْ دِینا وَ دُنْیَا وَ آخِرَةً إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ 

دعای هنگام سفر

:

بسم الله الرحمن الرحیم سبحان الذى سخر لنا هذا و ما کنا له مقرنین و إنا إلى ربنا لمنقلبون

اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ  اللَّهُ أَکْبَرُ و نیز سه مرتبه بگوید:«  بِاللَّهِ أَخْرُجُ وَ بـِاللَّهِ أَدْخـُلُ وَ عـَلَى اللَّهِ أَتـَوَکَّلُ ، به امید خدا بیرون می روم و به امید خدا وارد می شوم به خداوند توکل می کنم» و سپس بگوید:«  اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِی وَجْهِی هَذَا بِخَیْرٍ وَ اخـْتـِمْ لِی بـِخـَیـْرٍ وَ قـِنـِی شـَرَّ کـُلِّ دَابَّةٍ أَنـْتَ آخـِذٌ بـِنـَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَى صِرَاطٍ مـُسـْتـَقـِیـمٍ } خدایا در برابرم در خیر بگشا و کارم را به خیر به پایان آور و از شر ّهر جنبنده ای که مهارش در دست توست، نگه دارم باش. همانا پروردگار من بر راه راست است.» 

 

 اصول کافى جلد 4 صفحه : 316

 

بسم الله آمنت بالله و توکلت علی الله ماشاءالله لاحول ولا قوه الا بالله

{   صدقه دادن - آیه الکرسی و تسبیح حضرت فاطمه زهرا – انا انزلنا – صلوات}

اللهم خل سبیلنا و احسن تسیرنا و اعظم عافیتنا

حـضـرت رضـاعـلیه السلام فرمود: هر کس هنگامیکه از خانه اش بیرون مى رود ده بار سـوره قـل هو اللّه احد را بخواند پیوسته در حفظ خداوند و نگهدارى او است تا به خانه اش برگردد. اصول کافى جلد 4 صفحه : 320

***

ابوحمزه ثمالى گوید: به در خانه حضرت على بن الحسین علیهما السلام آمدم و هـنـگـامـى رسـیـدم که آن حضرت از خانه بیرون مى رفت ، پس فرمود: (((بسم اللّه آمنت باللّه و توکلت على اللّه ))) سپس فرمود: اى ابا حمزه بنده چون از خانه اش بیرون رود شـیـطـان سـر راه او آیـد، پـس هـمـیـنـکـه (((بـسـم اللّه ))) گـویـد دو فـرشـتـه (مـوکـل بر او) گویند: کفایت شدى ، و همین که گوید: (((آمنت باللّه ))) گویند: راهنمائى شـدى ، و چـون گـوید: (((توکلت على اللّه ))) گویند: نگهدارى شدى ، و شیطانها از او دور شوند و برخى از آنها به برخى گویند: چگونه ما راه داریم به کسى که راهنمائى و کفایت و نگهدارى شده ، گوید: سپس فرمود: بار خدایا امروز آبروى من از آن تو است ، سـپـس فرمود: اى ابا حمزه اگر تو مردم را رها کنى آنها تو را رها نکنند، و اگر تو آنها را تـرک گـوئى آنـهـا ترا ترک نگویند، عرض کردم پس من چه کنم ؟ فرمود: از آبروى خود بآنها بده و آنرا براى روز احتیاج و نیاز خود ذخیره کن .

اصول کافى جلد 4 صفحه : 317

 

بطلان سحر و رفع چشم زخم

 

شخصی از مرحوم حضرت آیة الله بهجت پرسید : کسی که سحر شده باشد یا دچار چشم زخم شده باشد برای بطلان سحر ودفع چشم زخم  چه باید بکند؟فرمودند :موارد زیر را مراعات وعمل کنید:

1_ قرآن کوچک همیشه همراه داشته باشید

2_ «معوذتین یعنی سوره ناس وفلق »را بخوانید و تکرا کنید

3_ آیة الکرسی را بخوانید وتکرار کنید

4_ چهار قل « سوره های توحید کافرون فلق وناس » را بخوانید وتکرار کنید خصوصا وقت خواب

 

5_ در موقع اذان صبح با صدای نسبتا بلند اذان بگویید

6_ روزی 50 آیه از قرآن کریم با صدای نسبتا بلند بخوانید

منبع : ذکرهای شگفت عارفان

دعایی که سفارش شده است  هر روز (  10 مرتبه ) درماه صفر بخوانند 

 

یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ

الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ

ای سخت نیرو، و ای سختگیرای عزیز، ای عزیز، ای عزیزخوارند از بزرگیات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخشای نیکوکارای نعمت بخشای عطا دِهای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو!به راستی من از ظالمانم.اجابت کردیم برایشو نجاتش دادیم از غمّو همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه اش!